93 - Operationen steg för steg


Jag har redan skrivit ett inlägg om operationen som ni kan läsa HÄR. Fast idag fick jag hem mina journaler och kunde läsa steg för steg om vad det egentligen gjorde när jag var nedsövd. Jag förstår knappt hälften av alla medicinska termer och preparat men jag ska försöka berätta så gott som det går. För det första fick jag narkos och en blodmanschett på armen där de sprutade in olika medel som skulle förbereda mig inför operationen. En assistent till läkaren drog i knäet, där Lachmann var postiv men i övrigt tyckte det att min knästatus var mycket bra.

När jag väl hade somnat in gick de in i knäet via två titthål och brosket och meniskytorna såg helt normala ut (inga skador). De gick vidare med korsbandsoperationen och gjorde ett 2 cm långt snitt för att komma åt fina senor från baksida lår som skulle bli de nya korsbandet. Det tog en sena som dubblerades till en fyrfaldig sena som var 11-12 cm lång. Sedan gick man tillbaka till stället där det nya korsbandet skulle placeras och borrade 8 mm in i skenbenet som sitter strax framför de bakre korsbandet. Det var ganska trångt i mitt knä så det kom inte rikigt åt för att kunna fästa det nya korsbandet utan de gick in i en annan portal och kunde borra de sista hålet på 8 mm, 25 mm djupt in i ledaren. 

De avslutade allt borrande med att skölja och spola för att sedan kunna föra in transplantatet. Första gången när de skulle fästa de nya korsbandet gick det inte bra så de fick göra om det och fixerade det sedan med matrixskruvar. Efteråt kontrollerade det att jag kunde böja och även se om knäet såg bra ut i sträckt läge, vilket det gjorde. Knäet var stabilt och de avslutade med att stänga öppningen med 8 st agraffer och mjuka förband sattes på. 1 1/2 timme senare vaknade jag upp i ett helt annat rum vilket var en obehaglig känsla men jag var oerhört glad för att det var gjort.

Jag är sjukt imponerade över vad läkarna har åstadkommit under den timmen då jag var nedsövd och jag hoppas att ni korsbandskadade fick en liten inblick i vad som händer under en operation. Fast det är inte så farligt som det låter.. vad gör man inte för att få studsa en boll och göra mål igen? Jag kommer att få spela handboll i år och jag kan bara le det största jag kan när jag skriver den meningen.


Kommentarer
Postat av: emelie

sv: ja vattenträningen är faktiskt jättebra och skonsamt! jag tror faktiskt att det ger ganska mycket konditionsmässigt också.



väldigt intressant inlägg förresten! frågade du efter dina journaler eller? jag har inte sett min efter titthålet men min sjukgymnast har berättat lite (ortopeden sa i stort sätt bara att korsbandet var av) och bland annat låg mitt gamla korsband i kläm och hämmade min rörlighet så de tog bort det helt.

2010-02-24 @ 17:36:43
URL: http://whirl.se/korsband
Postat av: Louise =)

Fattar egentligen hur du vågade :O! Du verkade så lugn och allt innan operationen. Jag mår jätte dålig av det just nu :'(. Det ända jag tänker på är att dom ska in med äkliga saker i mitt knä och röra runt.

2010-02-24 @ 20:49:51
URL: http://lohii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin