89 - Kämpar med svullnaden


Jag hade inga förväntnigar alls inför besöket hos Lotte på SportRehab idag. Jag visste att rörligheten var bra och att sträckningen går okej, fast de senaste 7 dagarna har det svullnat upp över knäskålen. Jag har kört på som vanligt med mina övningar men jag har gått otroligt mycket så jag antog att det var orsaken.

När jag väl kommer in i ett av rummen påpekar hon direkt att det är svullet och att jag inte kan börja träna i maskiner ännu. Hon sa att orsaken kan vara att jag har överansträngt knäet. När hon fick höra att jag redan börjat med gummiband togs den övningen bort. Jag blir förvirrad över att ha två sjukgymnaster, av den ena ska jag träna 3ggr dagligen och nu bara en gång. I Alingsås var det så här: "Det ser jättebra ut! Det är ingen fara!". Mitt knä var minst lika svullet på besöket i Alingsås i torsdags som det var idag hos Lotte. Menmen.. nu är jag i goda händer och får börja om på ruta ett igen men att få bort svullnaden.

Cykling 10 min och sen fick jag börja med att få igång rörligheten i knäet med övningar som att böja och sträcka i en rörelse. Hon tipsade om att så fort jag sitter på en stol både hemma och i skolan kan jag dingla med benet så att svullnaden sakta börja försvinna. I slutet sa hon att efter bara 20 minuters rörlighetsträning såg knäet mycket mindre svullet ut, vilket var ett plus!

När jag skulle gå frågade hon: Du är väl iallafall lite gladare nu än när du kom? Jag visste inte riktigt om jag var det, men det var skönt att få det här utrett med svullnaden. Om en vecka ska jag dit igen.


Kommentarer
Postat av: hilal

- Njaah :/ Du klarar det :)

2010-02-22 @ 22:09:52
URL: http://hilals.blogg.se/
Postat av: J.A

För snart tolv år sedan gjorde jag sönder mitt korsband (plus inre ledband och menisk). Jag spelade handboll då i div 1. Jag fick vänta 4 månader på op och det var de längsta i mitt liv. Jag hade en grym sjukgymnast på SportRehab då och hon sa ofta till mig att inte ha så bråttom. Jag lyssnade. Jag blev fullt återställd, spelade handboll på högre nivå i ett par år till utan några problem. Nu lirar jag mest på skoj i div.3 och mitt knä funkar bra fortfarande - det är jag glad för. Så lyssna på din sjukgymnast och ha INTE för bråttom för det förlorar du bara på i längden. Du är ung, du har tid på dig att bli riktigt stark i benet igen. Själv var jag äldre än dig när det hände, närmade mig 30 då men insåg att jag kunde spela några år till och samtidigt tänka på att det finns ett liv efter handbollen - med ett starkt, bra knä och ben. Så ta det lugnt, du fixar det ändå. :-)



Lycka till!

2010-02-24 @ 14:08:22
Postat av: Emma

Fy bubblan för skador. Kämpa på!!!!

2010-02-26 @ 14:01:43
URL: http://petersson84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin