87 - Knästatus

Efter att ha träffat sjukgymnasten Henrik här i Alingsås fick jag goda besked. Under en veckas träning har jag kunnat böja benet ännu mera och är uppe i 120 grader. På mitt friska ben kan jag böja 150 grader som max så det fattas fortfarande 30 grader, något att kämpa till! Han mätte flera olika mått både runt mitt opereade knä och det friska. Första måttet började vid knäet och sen fortsatte han uppåt mot lårmuskeln och mätte runt. På alla ställen hade jag tappat muskelmassa på ungefär 2cm om man jämförde med det friska. Det är ju rätt sjukt!

Besöket tog väl längre tid än vad jag hade trott och det var väl inte konstigt med mina tusen frågor, t.ex "När får jag börja springa? Hur är det med balansövningar? Varför gör det skitont i baksida lår?". Han gav mig bara ett leende och tillslut höll han nästan en föreläsning för mig. Man får börja springa ca 3 månader efter operationen och det är bara för att man inte ska trötta ut de nya korsbandet. Han berättade att i början kommer jag att få börja lätt på löpband och jag kommer att känna ett otroligt tryck på lungorna eftersom jag inte sprungit på ca 5-6 månader. Kondisen ligger nämligen på 0! Men man kommer fort in i det och det gäller att man tar löpningen på allvar. Med detta menar jag inte att man ska slänga sig i joggingspåret varje dag och kräkas efter passen, utan man ska känna efter i knäet och succesivt öka för varje gång.

Det känns konstigt att jag kommer att kunna springa igen...Visst, jag kommer att flåsa och mitt ansikte kommer att skrika rött.. men vad gör det när jag äntligen kan springa förbi tanterna med rullatorer som kört om mig de senaste veckorna. You're going down!


Kommentarer
Postat av: emelie

låter ju som att ditt knä har klarat operationen galant! grym rörlighet redan ju! jag är verkligen pepp på min operation nu! :)

2010-02-22 @ 15:01:04
URL: http://whirl.se/wp
Postat av: emelie

jaa det ska bli spännande! och det ska bli så skönt att lämna den här hemskt tråkiga tiden innan operationen bakom sig. mitt liv har liksom stått still i 5 månader men snart kommer det ta fart igen! två veckor kvar på torsdag! :)



alla tips om hur man ska komma igång snabbast efter operationen är mer än välkomna. :)

2010-02-22 @ 15:39:39
URL: http://whirl.se/korsband
Postat av: hilal

otroligt glad att det går så bra för din skull !

2010-02-22 @ 21:48:54
URL: http://hilals.blogg.se/
Postat av: E M M A

härliga bilder, sötoo! :D

2010-02-28 @ 13:51:03
URL: http://eexx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin