179 - Gästblogg

13 år och redan knäskadad. Men Emma Karlsson berättar att allt går, bara om man vill! Hon skickade ett mail till mig ang. gästblogg. Och här har ni det!


Allting började en sommar för cirka 4 år tillbaka...Jag spelade fotboll och danstränade som vanligt varje vecka. Jag började sakta få smärtor från knät men brydde mig inte så mycket, det var säkert ingen fara tänke jag. Men efter ungefär ett halvår fick jag nog, det blir ju bara värre och värre! Vi besökte en läkare som tydligen inte trodde riktigt på det jag sa, men jag fick åka in på röntgen, där dom trots allt inte hittade något. Så jag åkte hem och fortsatte spela fotboll och dansa precis som vanligt, Men smärtan blev värre.. Efter ett halvår stod jag inte längre ut, vi besökte åter igen samma läkare.. Jag fick åka in på ultraljud för knät och där hittade dom ett litet 'jack' i ett av ledbanden, men det var ingen fara sa dom. 'Nåja, det kommer inte hända något...Läkaren sa ju att det såg bra ut' Jag lyssnade på den läkaren (som inte trodde riktigt på mig) och jag började spela som vanligt igen. På dansen blev det svårare och svårare danssteg..

Det var i September 2009 på en fotbollsmatch.
Jag sprang med bollen i hög fart, precis när jag ska skjuta ser jag målvakten precis framför mig och efter det smällde det till. Jag fick två stycken från motståndarlaget i ryggen och lyckades vrida på benet och samtidigt slå i knät. Det knakade till, 'NU ÄR DET KÖRT!' tänkte jag. Men den matchen fortsatte jag spela, trots den värsta smärtan i mitt liv, och den matchen gjorde jag mål, men jag hade ingen aning om då att det var mitt sista mål på länge. Då gick allt snabbt. Vi besökte en annan läkare som sa direkt att det var en korsbandskada och jag fick inte spela fotboll och dansa mer resten av året. Jag skulle även kanske få åka in på en operation. Då föll allt samman, 3 månader utan fotboll och dans?! Operation?! ALDRIG!


Vi var på återbesök där han sa att vi måste köpa ett hemma gym som kostade runt 2000-4000 kronor. Men det väntade vi med. Vi besökte en sjukgymnast som inte alls höll med om vad läkaren sagt.

- Ni behöver absolut inte köpa en hemmagym, du kan ju åka till en sjukgymnast bara.
- Nejnej, det är nog en menisk skada..
- Du är alldeles för ung för att göra en korsbandsoperation, då kan benet stanna i växten!

Jag gjorde en magnet röntgen där dom inte hittade någonting alls, allt såg perfekt ut! Så även läkarna började ju tvivla.. 'Det är mycket viktigt att du är ärlig nu Emma' Men jag pratade med dom och i Februari 2010 bestämdes det att jag skulle in på 'titthålsoperation' En operation där dom gör fyra små hål och kollar om det är något fel. JAG HATAR MITT LIV, VARFÖR JUST JAG?! Det var dom orden jag använde mest i 3 månader, innan det var dags.

21 April 2010 - Operation
klockan 12.00 var jag redo för en operation.

' detta kommer ta 15 min & du kommer vakna 12.30-13.00 '
' om 2 veckor kan du börja sporta som vanligt igen '
' du kommer kunna gå ut från skjukhuset & må bra efter operationen'

..så sa dom eftersom dom inte trodde på min smärta och på mitt knä. Jag blev riktigt glad och dom meningarna underlättade. Klockan blev 14.20 HALLÅ?! VARFÖR VAKNADE JAG NU?! ÄR DET NÅGOT FEL?! Det dröjde 20 minuter till innan mamma och läkaren kom in till mig. Han berättade allting som det var. - Din menisk var nästan av och en mjukdel i knät har vi rättat till. Du kommer inte få sporta nu på 3-5 månader...  Du kommer få gå på kryckor i mer än 1 månad och du kommer ha en stelskena på benet. Du har 3 stygn i din menisk nu så du måste vara försiktig!

Klockan 18.00, fick vi äntligen åka hem, jag fick ligga i bilen 1-2 mil för att jag mådde så illa. I dagsläget så är jag glad över att jag klarat av allt! Nu har jag börjat spela fotboll igen, för första gången på 1 år. Men dansen får vänta tills nästa år.. Ni som har gjort en operation i knät, eller bara har problem med det och tänker precis som jag gjorde.. varför just jag i hela världen?! jag hatar mitt liv!

- Det finns folk som har det värre än dej.
Och i slutändan så ska du bara vara glad över att du varit så grym & stark!

(www.eemmamarias.blogg.se)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin