140 - Den mentala biten

Jag ska göra precis som Ellinor. Imorgon ska jag sätta mig ner på sängen och skriva ett brev till mig själv. Ett brev som ska öppnas dagen innan jag ska få spela handboll igen på riktigt. Jag fick en rejäl tankeställare av hennes gästinlägg och bara genom lite text kan man få en helt ny uppfattning. Jag har känt flera gånger under rehabperioden att jag har varit nervös för att börja spela igen. Jag har haft tankar som: Kommer jag prestera likadant som förra året? Kommer jag att bli första valet på matcherna igen?

Jag har tänkt i fel spår. Hon menade att man tränar för att bli bättre och för att komma tillbaka till sin gamla nivå, inte för att vara bäst på en gång. OCH hon har så jävla rätt! För det är så jag tror det är för många och det kunde blivit jag. För två timmar sen kom jag hem från träningen och jag kände mig lite extra laddad mot vad jag brukar göra. Jag joggade 2 minuter med laget men jag gick av fort för att lugna ner mig. Jag blev så exalterad och det kan vara farligt. Medan laget körde 3 mot 3 på en sida stod jag själv på andra sidan och skjöt lite bollar mot mål. Jag la 5st bollar nära mittcirkeln och med en boll i taget skulle jag genomföra exakt den händelsen som hände när jag skadade mig. Jag studsade lätt joggandes framåt som M9 och bröt av vid streckade mot 1-2 hålet. Det var där jag kom i full fart för 10 månader sen och fick en knuff i sidled. Jag kände att jag nästan bromsade in lite innan jag skulle hoppa upp lite lätt och skjuta mål. Efter 5 bollar hade jag kommit en bit på vägen och jag ska fortsätta med detta så jag inte kommer tillbaka och får världens chock.

Ju större motstånd vi stöter på, desto mer energi utvecklar vi för att ta oss igenom.


Kommentarer
Postat av: Karin

åh usch ja jag själv hade ont konstant i flera år, kunde inte tävla o.s.v... så himla tjatigt!!

2010-06-14 @ 17:04:22
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: astrid

Vill bara säga att jag älskar din blogg, du verkar vara en så otrolig stark tjej!

Ha det superbra!

2010-06-14 @ 19:32:39
Postat av: Anonym

Har skrivit ett skolarbete för ett par år sen som heter just den mentala biten. Jättebra och inspirerande blogg du har. Själv har jag problem med mina knän. Ena knäskålen hoppar ur led och i det andra är menisken trasig, men de kommer inte göra något åt dem sålänge jag spelar fotboll.

bifogar lite:

Den mentala biten.

Det är viktigt att känna sig själv mentalt för att uppnå de resultat man vill ha. Det är inte bara idrottare på elitnivå som behöver fokusera för att lyckas. Även i vardagen behöver man ha ett mål att sträva efter, för att det ska kännas meningsfullt att utföra sakerna.

Det kan handla om allt från hur man ska ta sig till jobbet eller vart man vill åka på semester. Ofta kan man tänka dagen innan att imorgon går/cyklar jag till jobbet men sen är det kanske är det lite mulet, man känner sig trött eller är lite sen och tar då bilen. Så håller det på istället måste man verkligen bestämma sig och verkligen hålla på tills det blir en vana att ta cykeln. Det är bättre både för miljön och hälsan. För att träna in en ny vana krävs det att man biter ihop och utför det varje dag, tills det går automatiskt. Det sägs att det inte går att lära gamla hundar sitta. Men det går det bara tålamodet och viljan finns. Innan fotbolls WM 1994 förberedde Tommy Svensson spelarna långt innan att de kunde gå långt och kanske tom spela en final. Så när de väl var i USA var spelarna så införstådda med det och alla trodde att de kunde gå bra. Även om de inte räckte ända till final blev det en bronsmedalj. Det skulle troligtvis inte ha skett om spelarna inte hade förberetts så bra mentalt och under hela tiden fick stöd.

2010-06-28 @ 13:42:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin