81 - Det ska bli ett krav

Nu har Alingsås HK tagit tag i det. Alla lag i klubben, enda ner till miniligan ska få ut ett träningsprogram med övningar som är förebyggnade mot knäskador. Innan varje träning ska 10-15 minuter gå ut på att träna upp fotlederna samt stabilisera musklerna kring knäna. Klubben har räknat ut att sen år 1998 har vi haft 10st personer med knäskador och detta är bara på dam-/flicksidan, sjukt!!

I Mars ska jag och Camilla gå ner på träningar till de yngre lagen på flicksidan. Vi ska förklara hur allvarligt det är med knäskador och vilka konsekvenser det kan få. Vi är ju två klara exempel, en korsbandskadad och en meniskskadad. Vi ska instruera olika knäövningar och förklara hur viktigt det är att träna. Redan på tisdag ska vi börja med knäprogrammet i damlaget och jag ska försöka sätta ihop några övningar till en början. Sen får fysterapeuten för a-laget hjälpa till och lägga fram ett färdigt program. Jag är så otroligt glad för detta och att det kommer att bli ett krav. Ett steg i rätt riktning är precis vad vi behöver just nu.

Vid klockan 16.25 idag låg jag på mattan och gjorde övningar framför Champions Leaugematchen mellan Ciudad Real (världens bästa klubblag!) och Alingsås HK. En ganska underhållande match då det slutade med att AHK var 4 bollar från vinsten. De flesta trodde nog på en stor förlust! För att läsa mera, tyck HÄR.



Kommentarer
Postat av: Ellinor

Hej!

Jag svarar på din kommentar här istället. Vilken bra blogg :) Har suttit och läst den ett bra tag nu och kommer fortsätta att göra det. Är det ok om jag länkar dig på min blogg så jag lättare kan komma till den och också få fler att läsa din blogg? Vi har haft 7 korsbandsskador i vårt damlag på 1,5 års tid. Rätt sjukt!

2010-02-14 @ 19:46:11
URL: http://erikssonellinor.bloggplatsen.se/
Postat av: Ellinor

Jag spelar v9 och gick igenom utsida och landade på golvet med böjda ben. (Var den 3 december i samband med en bortamatch) Precis på samma sätt som jag gjort de tidigare 11 åren jag spelat handboll i princip men kom med underbenet snett i förhållande till låret så antagligen böjdes det för kraftigt.. Mitt bakre korsband är av. De opererar ju inte i första hand så jag ska träna upp benet så pass mycket att jag ska klara mig utan korsbandet. Du har dragit främre eller?

2010-02-14 @ 22:45:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin