164 - Operation eller inte operation?

Som Camilla Wehlin, (fotbollspelare) skrev till mig i ett mail: "Jag hade fan lust att skjuta fanskapet". Hon skriver om en läkare som ville stoppa henne från sin fotboll och tyckte att hon inte alls var smart när hon ville spela igen.

Detta fick hon höra direkt efter skadetillfället på aktuten och det tror jag fan inte att man vill höra samma dag som man har skadat sig? Man har spelat en sport enda sedan barnsben och på en endast dag ska man helt plötsligt förlora den? Skjut fanskapet.

Det finns risker med att operera sig. Det vet vi, men ändå gör vi det. Opererade korsband får ju ofta sviter. Och artos (förslitningar i knäleden) är det största problemet. Det dumma är att man kan inte förutspå vem av patienterna som kommer att att slippa det. Om 10 år kommer jag kanske att ha jätteproblem med mitt knä, eller kanske inget alls! Jag tänker ofta på nuet. Hur jag kommer att göra det närmsta året. Men operationen innebar också min framtid.

Jag vill kunna spela handboll i 10 år till men jag vill också kunna springa och leka med mina barnbarn när jag är 65. Jag är ingen läkare. Men i dagsläget ångrar jag ingenting. Jag har varit nervös och läst på mycket om artos m.m, men för varje dag som jag går in sporthallen känner jag att jag inte kan vara utan den. Jag vill leva nu och jag vill inte bli stoppad.

Jag har hört många säga att handboll inte är allt. Och jag förstår det resenomanget, men jag vet inte vad det är för fel på mig. Jag är inte mogen nog att ta åt mig det... inte ännu iallafall. Och om det skulle gå åt helvete, då gör det de. Men jag vill försöka. Jag kommer att vara rädd i början och det kommer att ta tid. Men fan, jag vill bara spela handboll och det kan innebära svårigheter senare i livet. Det kanske kommer att bli en mardröm. Men just nu ser jag inget sådant. Jag ser mig själv göra ett genombrott, lägga in bollen och springa hem till försvaret med gråten i halsen. Lyckotårar.

Operation eller inte operation? Det är bara en själv som kan bestämma det. Om man väljer att inte operera sig handlar det inte om att ge upp. Det handlar om varje enskild människa och alla beslut har en tanke bakom sig. 

Nu vet ni mitt iallafall.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Fin blogg!



Kolla gärna på min:D

2010-08-21 @ 11:53:49
URL: http://hhannapersson.blogg.se/
Postat av: Carro

Efter träningspasset ikväll kommer jag vara redo. En nervositet kommer säkert smyga sig på också! :) Jo, nu FAN kör jag! :) Tack för PEPP!

2010-08-23 @ 17:20:31
URL: http://caroline-susanne.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin