124 - Emma Unger

Visste du att det är högre skaderisk på gummi/plastgolv än trägolv? Visste du att de flesta skador sker i åldersspannet 14-19år? Visste du att en korsbandskada leder till artros?

Det finns så många olika teorier om varför en skada sker. De flesta korsbandsskador inträffar oftast utan kontakt med annan spelare, genom en riktningsförändring eller att man landar fel efter ett upphopp. Efter att ha kommit i kontakt med basketspelaren Emma Unger berättar hon sin historia om hennes knä. Hon fick uppleva både smällen och upphoppet innan hon förstod att korsbandet var av.



Kommentarer
Postat av: emma unger

fint du gjorde det!! keep up the good work, puss!

2010-04-19 @ 21:12:02
Postat av: emelie

det här med underlag är intressant. för oss fotbollsspelare har det alltid sagts att det är större skaderisk på konstgräs. jag har dock läst en avhandling av ekstrand där han hade kommit fram till att det handlade om vilket underlag man tränade på och var van vid. alltså, de flesta är inte vana vid att spela på konstgräs och därför uppstår ofta skador när man kör på det underlaget.



vi har konstgräs på vår hemmaarena och tränar och spelar våra hemmamatcher där. alla bortamatcher spelas dock på gräs och det var på vanligt gräs jag skadade mig. jag tror faktiskt att det hade lite med att göra att jag inte var van vid vanligt gräs för det var en situation där jag halkade till på ett sätt som jag absolut inte gör på en konstgräsplan... men man vet ju aldrig. egentligen är det nog mest tillfälligheter.



kul att läsa om emma unger här också. shit, det är helt sjukt hur många vi korsbandsskadade tjejer är! men lycka till med din rehab iaf emma! vi verkar ju vara opererade ungefär samtidigt. mitt korsband fyller 6 veckor på torsdag! :)

2010-04-19 @ 21:54:57
URL: http://whirl.se/korsband
Postat av: Sandra

en jättebra gjord artikel igen. intressant att läsa om en basketspelare med. tänker ju mest att det är handboll och fotbollsspelare som är skadade.

2010-04-20 @ 12:46:06
Postat av: oerlandsson

tkr synd om dig ...

2010-04-23 @ 16:14:20
URL: http://oliviasworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin