19 - Operation och London

Idag fick jag hem beskedet om att den 11 januari ska jag befinna mig på NärRehab och få info inför den kommande operationen. Jag blev lite nyfiken och läste på flera olika sidor om hur en korsbandsoperation kan gå till.

Man bedövas först, antingen genom en narkos eller ryggbedövning. Läkaren kommer först att göra en titthålsundersökning i knäet för att kolla om något mer i knäet måste repareras i samband med operationen. Sen kommer läkaren välja en av benets egna senor och använda den till ett "nytt korsband", ahhhhhh! Antagligen hamstringsenan som sitter i baksidan av låret och sen kommer den att placeras i knäleden så att den liknar korsbandets ursprungliga placering.

Sen tar det ca 6-8 veckor för att i regel återuppta lätt löpning och cykling. Det tar minst 6 månader för att spela sporter som handboll och fotboll igen. Jag läste även att man borde överväga om man ska återuppta dessa sporter eftersom knäet kommer kanske inte ha samma styrka/stabilitet som innan. På vissa sidor är massa postivia till korsbandsoperationer och på andra ångrar det ens att de blev opererade. Några saker jag läser blir jag skrämd av men jag vet att jag kommer att klara av detta. Jag tycker det är så äckligt att en hel handbollsäsong försvann på bara en sekund. Är de rättvist?

Ikväll är tjejerna i Onsala och spelar match och jag skulle kunna göra vad som helst för att få spela. Springa längst ut i kanten på uppvärmingen som jag brukar, svettas och lukta skit. Jag vill ta på mig de nya matchstället och dra på mig mina utslitna kempaskor.  Tårarna bara rinner nu och efter att ha snytit mig släppte äntligen locket i örona. Jag kom nämligen hem från London igår efter en sjuk resa med min klass. Det var längesen jag skrattade så mycket som jag har gjort de här senaste fyra dagarna. Det behövde jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin